HAPPY 2015


MENSEN OOK ECHT IETS KUNNEN LATEN VOELEN


Een van de koorleden beschreef een aantal hoogtepunten die hij heeft beleefd met het koor.

Lustrumconcerten en jubileumconcert Paul Michel. Het nummer dat het meest is bijgebleven is Alone, daar raakten we volgens mij echt mensen mee. Voor mij een duidelijk voorbeeld van het feit dat we niet alleen "leuke swingende nummers" kunnen doen,  maar mensen ook echt iets kunnen laten voelen.

De concerten in De Lieve Vrouw - dat voelde echt heel echt! Wat mij betreft met Stand My Ground als uitschieter - publiek vond het prachtig, zowel choreo, rook als het volle geluid waarmee we lekker los kunnen in dit nummer.

"stonden er een paar oudere dames op die geweldig stonden te swingen!"
Optreden voor Kiwanis in Almere, paar honderd bejaarden die uit hun dak gingen in een grote aula van een school. Vooral bij Go your own way stonden er een paar oudere dames op die geweldig stonden te swingen! Ik zeg niet dat we in bejaardenhuizen moeten optreden, maar dit was wel geinig.

Projectnummer: Toen ik je zag


Niet elk koorlid kan altijd even enthousiast zijn over een nieuw nummer dat gepresenteerd en gerepeteerd gaat worden.
Het zou de droom van onze muziekcommissie zijn als ieder nummer door álle leden met luid applaus zou worden ontvangen!
Zo was ik terughoudend om me in te schrijven voor het projectnummer “Toen ik je zag” van Anthonie Kamerling.
Tja, wat vond ik hiervan. Beetje kabbelend, zwijmelig liefdesliedje, niet echt mijn smaak. Gelukkig hebben we bij de projectnummers de keus om wel of niet mee te doen. De keus voor mij was dus snel gemaakt. Natuurlijk er van uitgaande dat er genoeg andere alten zouden zijn die wél zouden staan te trappelen om in dit nummer de ultieme liefde te bezingen. 

Wie weet zou het meevallen.
Helaas, de ene na de andere alt viel af…..
Al gauw werd er een beroep om mij gedaan “Ach Petra, we komen nog een alt tekort, het is best wel mooi, wil je toch met ons meezingen”.  En ja, ik ging overstag. Wie weet zou het meevallen.

Al na de eerste repetitie met de projectgroep  was ik verkocht. Wauw! 4 stemmig, mooi arrangement, spannende timing en die tekst! Nog nooit had ik bij het beluisteren van het nummer op de radio begrepen waar het écht over ging. Die totale omslag als je iemand ontmoet die je wereld op z’n kop zet. Ik ging ermee naar bed, en ik stond ermee op. Wat mooi!

Wat muziek, en dan vooral zelf muziek maken, met je kan doen. 
Tijdens ons jaarlijkse concert in 2014 brachten we dit nummer voor de eerste keer op het podium. Stilte in de zaal, luid applaus, geroep en gefluit. Het was overgekomen bij het publiek, en hoe! 
Voor mij was dit zeker een muzikaal hoogtepunt, omdat ik door het zingen van dit nummer pas zelf echt voelde en meemaakte wat muziek, en dan vooral zelf muziek maken, met je kan doen. Geweldig!

Petra

MET DE NEUS IN DE BOTER


Voor mij is het bijna een lustrum geleden dat ik voor het eerst bij een koor ben gegaan. Na vier of vijf repetities mijn eerste optreden. Een grote zaal in Almere met heel veel senioren, ik ergens achterin om twee nummertjes mee te doen, reuze zenuwachtig. Het tweede optreden meteen met de neus in de boter. 22 nummers en 2 projectnummers verder heb ik een fantastisch lustrumoptreden beleefd. Wat me het meest is bijgebleven is een waar kippenvel-waterige-oogjes-moment tijdens het repetitieweekend. Bij `Alone` van Heart vielen alle nootjes en puzzelstukjes op z`n plek. Het moment dat het hele koor voluit ging gaf me kippenvel en om me heen zag ik meer waterige oogjes. Mooi wanneer iets binnen komt. Na het lustrumoptreden realiseerde ik me pas hoeveel werk er was verzet in de voorbereiding, wat voor mij een reden was om ook actiever te worden. Ik ben door vriendschap bij het koor gekomen en ervaar nu nog meer vriendschap en ga met plezier repeteren en naar optredens. Ik merk aan mezelf hoe het koor en ikzelf gegroeid zijn. Een klein aantal momenten heeft een grote impact gehad op onze groei. Arrangeur Jetse Bremer die de nadruk op inleving en beleving legde, de theatersport oefeningen van Esther, de begeleiding van Renata, Hans als koorlid die zich ontpopt als een enthousiast regisseur. En dan natuurlijk de continuïteit van Paul Michel als dirigent, die zichzelf en ons ook steeds weer verder krijgt. Leuk om dan spontaan juist van anderen die het koor al jaren volgen te horen dat we gegroeid zijn

De dieptepunten waren de `haast momentjes`, waarin nog even snel een nummertje ingestudeerd moest worden. En dat het dan toch net wel/niet goed kwam. De balans is voor mij gelukkig meer dan positief. 

Ik zie uit naar een mooi lustrumjaar.

Peter

Luister van het luisteren


Hieronder de ervaring van Renata Schoneveld (Hoge Sopraan bij Popkoor Basic & Full Color) tijdens de Dag van de Amateurkunst 2014.

Tijdens onze optredens op de Open Monumenten dag stond ik door omstandigheden niet in het koor, maar zat ik in het publiek. Ik kon luisteren naar Basic & Full Color en heb genoten. Letterlijk en figuurlijk beleefde ik als publiek het koor vanaf een andere kant. Het luisteren deed me ook iets, op een bepaald moment voelde ik ontroering.

Bijzonder dat geluid zo raakt aan gevoel. Muziek maakt een film spannender, maar verhoogt ook de romantiek. Door een kinderliedje kun je je weer even heerlijk klein voelen, maar muziek kan ook ervaren worden als afschuwelijk lawaai. Muziek kan troosten, opvrolijken, tranen opwekken, inspireren en aanzetten tot dansen of zingen. Vult u zelf maar verder in J.

Als je op het podium staat is het fijn dat je ziet dat het publiek luistert, dat de muziek het publiek raakt. Letterlijk in de zin van dat je overal in de zaal op een prettige manier hoort wat er gezongen en gespeeld wordt, maar ook overdrachtelijk als je kunt zien dat het publiek geniet.

Luisteren is ook belangrijk voor de koorleden zelf. Als je in een koor 6 stemmig zingt, samen met een band, is het essentieel dat je afstemt op de mensen om je heen. Dat vraagt een andere manier van luisteren dan jezelf horen zingen onder de douche! Als je iets over wilt brengen is het belangrijk dat je het zelf beleeft. Naast het oefenen van het zingen van de juiste noten, werken we daarom ook samen met onze dirigent Paul Michèl aan het afstemmen op elkaar. Bijvoorbeeld door middel van directe aanwijzingen. Wanneer begin of stop je met zingen? Hoe hard of hoe zacht kun je zingen zodat elke partij tot zijn recht komt? Het zuiver zingen trainen we door o.a. inzing oefeningen. En we proberen door naar elkaar te luisteren zo te blenden, dat er een prettige koorklank ontstaat.

En omdat het lastig is om vanaf je plek in het koor goed het geheel te beluisteren wisselen we ook tijdens de repetitie van stoel. Een nieuwe buurman of buurvrouw brengt een nieuw geluid.

Het luisteren naar Basic was voor mij een heerlijk moment. Ook op de repetities nodigt Paul Michèl regelmatig koorleden uit om even stil voor het koor te staan. Om te kunnen luisteren en om ervaringen te delen. Zodat we ons kunnen inleven in wat het publiek bij een volgend optreden van ons hoort.

Fijn dat u onze vriend en ons publiek bent!

Je stinkende best doen


Wat was in Basic & Full Color een hoogtepunt voor je en welk nummer paste daarbij? En wat heeft dit voor jou betekend?

Mijn hoogtepunt is eigenlijk niet zo zeer een liedje, maar een algemene inzet. Ik ben echt diep onder de indruk van het feit dat nieuwe leden die zich bij het koor aansluiten (mijzelf inclusief) in de aanloop naar hun eerste concert echt hun stinkende best doen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk nummers uit hun hoofd te leren, zodat ze als `volwaardig` lid mee kunnen doen met een concert. Ik deed het zelf toen ik in september 2012 bij het koor kwam en we eind november ons eigen concert hadden, maar ik zie het keer op keer ook de andere nieuwe leden doen. Echt iets om trots op te zijn. Als nieuwe leden dat ze het doen en kunnen, maar ook als koor, kennelijk stralen we zo`n enthousiame uit dat nieuwe leden daar graag bij willen horen en vol voor willen gaan.

Wat was een dieptepunt voor jou en welk nummer paste hierbij? En wat heeft dit voor jou betekend? 
Mijn dieptepunt was onze uitvoering van de a capella versie van Viva la Vida tijdens het kerstconcert met het Amersfoorts mannenkoor in december 2012. Ik had mijn zusje vol trots verteld hoe mooi dat nummer klonk en hoe fijn het was om het te zingen. Toen het tijdens het concert echter totaal mislukte en echt super vals ging was dat natuurlijk jammer. Maar wat ik eigenlijk nog spijtiger vond is dat we daarna niet als een malle zijn gaan studeren met zijn allen om er voor te zorgen dat het nummer een volgende keer spectaculair zou klinken. Revange?


Rike Baas


Redactie: Helemaal eens Rike, ik ben bijna 5 jaar geleden ook fantastisch opgevangen en heb na een paar repetities al mijn eerste optreden beleefd. We hebben inderdaad eerder mooie a capella nummers laten horen en zien en sommige `mindere versies` hebben we later tot een goede uitvoering gebracht. Met alle leden eens kijken of we revange op Viva la Vida kunnen doen. Leve het leven!